środa, 6 maja 2015

TUWMIMOWO

Dorota Dankowska
Tuwimowo
Występują:
MEGAFON:
PODRÓŻNI:
PTAKI:
NARRATOR 1
NARRATOR 2,
SŁOWIK
WRÓBEL
KUKUŁKA
KOGUT
DZIADEK
BABCIA
WNUCZEK
MRUCZEK
KICIA
HILLARY
SŁONICA BANIA
SŁOŃ TRĄBALSKI

SCENA 1

MEGAFON:
Tu stacja Tuwimowo. Witamy wszystkich podróżnych.

Na scenę wchodzą podróżni. Jedni spieszą się, inni rozmawiają, inni spoglądają na zegarek itp… etiuda.

MEGAFON
Uwaga, uwaga! Pociąg do Brzozowego Gaju odjedzie z toru przy peronie drugim

PODRÓŻNY 1
Stoi na stacji lokomotywa,

PODRÓŻNY 2
Ciężka,

PODRÓŻNY3
Ogromna

PODRÓŻNY4
i pot z niej spływa -

PODRÓŻNY5
Tłusta oliwa.

PODRÓŻNY6
Stoi i sapie,

PODRÓŻNY 7
dyszy i dmucha,

WSZYSCY
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!

PODRÓŻNY 1
Wagony do niej podoczepiali

PODRÓŻNY 2
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

PODRÓŻNY 3
I pełno ludzi w każdym wagonie,

Wszyscy wsiadają do pociągu

PODRÓŻNY 4
Nagle - gwizd!

PODRÓŻNY 5
Nagle - świst!

PODRÓŻNY6
Para - buch!

PODRÓŻNY7
Koła - w ruch!

WSZYSCY
Najpierw powoli jak żółw, ociężale, ruszyła maszyna po szynach ospale.
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem,
I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
I dudni, i stuka, łomoce i pędzi.

Jadą pociągiem i śpiewają:
Jedzie pośpieszny pociąg przez tunel góry las. Dokąd, to dokąd, to dokąd
ten pociąg wiezie nas?????

SCENA 2

MEGAFON:
Tu stacja Brzozowy gaj. Tu stacja Brzozowy gaj

Wszyscy wysiadają z pociągu. Rozglądają się dookoła. Słychać śpiew ptaków.

NARRATOR 1
Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:

PODRÓŻNY 1
Po pierwsze - w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?

PODRÓŻNY2
Po drugie - gdzie się
Ukrywa echo w lesie?

PODRÓŻNY 3
Po trzecie - kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte - jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak? 

PODRÓŻNY 4
Pierwszy - słowik
Zaczął tak: 

SŁOWIK
„Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu,
Pio pio pijo lo lo lo lo lo,
Plo plo plo plo plo halo!”

PODRÓŻNY 5
Na to wróbel zaterlikał: 

WRÓBEL
„Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!
Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik, Czyr czyr ćwirik!”

PODRÓŻNY 6
I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku zapiał gniewnie:

KOGUT
 „Kukuryku!”

PODRÓŻNY 7
Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie:

KUKUŁKA
„A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,
Ale kuku nie ustąpię.
Ryku - choć do jutra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!”

PODRÓŻNY 7
Zakukała:

KUKUŁKA
 Kuku! kuku! 

MEGAFON
Uwaga uwaga! Pociąg pospieszny do Rzepkowa odjeżdża z toru pierwszego przy peronie pierwszym. Proszę wsiadać drzwi zamykać!

Wszyscy wsiadają do pociągu.

PODRÓŻNY 4
Nagle - gwizd!
PODRÓŻNY 5
Nagle - świst!
PODRÓŻNY6
Para - buch!
PODRÓŻNY7
Koła - w ruch!

Jadą pociągiem i śpiewają:
Jedzie pośpieszny pociąg przez tunel góry las. Dokąd, to dokąd, to dokąd
ten pociąg wiezie nas?????

SCENA 3

MEGAFON
Tu staja Rzepkowo. Serdecznie witamy podróżnych.

Wszyscy wysiadają. Rozglądają się

PODRÓZNY 1
Patrzcie! (wskazuje palcem)

DZIADEK
Zasadziłem rzepkę w ogrodzie. Chodziłem rzepkę oglądać co dzień.
Wyrosła rzepka jędrna i krzepka,
Schrupać by rzepkę z kawałkiem chlebka!

NARRATOR1
Więc ciągnie rzepkę dziadek niebożę,
Ciągnie i ciągnie, wyciągnąć nie może.

DZIADEK
Babciu!!!!!

Przybiega babcia

DZIADEK
„Ja złapię rzepkę, ty za mnie złap się!”

PODRÓŻNY 1
I biedny dziadek z babcią niebogą
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą.

WSZYSCY
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!

PODRÓŻNY 2
Przyleciał wnuczek, babci się złapał,
Poci się, stęka, aż się zasapał!

WSZYSCY
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą.

WNUCZEK
Szczeniaczku Mruczku, 

PODRÓŻNY 3
Przyleciał Mruczek i ciągnie wnuczka!

WSZYSCY
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

MRUCZEK
Nie siedź w ukryciu! „Pomóż nam, Kiciu!”

WSZYSCY
Pocą się, sapią, stękają srogo, Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

KICIA
Kurko z podwórka. Pomóż nam kurko

NARRATOR1
Kurka za Kicię,

NARRATOR 2
Kicia za Mruczka,

PODRÓŻNY 4
Mruczek za wnuczka,

PODRÓŻNY 5
Wnuczek za babcię,

PODRÓŻNY6
Babcia za dziadka,

PODRÓŻNY 7
Dziadek za rzepkę,

WSZYSCY WYCIĄGAJĄCY RZEPKĘ
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!

WSZYSCY
Pocą się, sapią, stękają srogo, Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

MEGAFON
Pociąg pośpieszny do Trąbalewa odjeżdża z peronu pierwszego! Proszę wsiadać drzwi zamykać!

Wszyscy wsiadają do pociągu.
PODRÓŻNY 4
Nagle - gwizd!
PODRÓŻNY 5
Nagle - świst!
PODRÓŻNY6
Para - buch!
PODRÓŻNY7
Koła - w ruch!

Jadą pociągiem i śpiewają:
Jedzie pośpieszny pociąg przez tunel góry las. Dokąd, to dokąd, to dokąd
ten pociąg wiezie nas?????

SCENA 5

MEGAFON
Tu stacja Trąbalewo.

Wysiadają

BABCIA
O, jaki śliczny kotek

PODRÓŻNY 1
Miauczy kotek:

KICIA
Miau

BABCIA
Coś ty kotku miał?

KICA
Miałem ja miseczkę mleczka, teraz pusta jest miseczka, a jeszcze bym chciał.

WNUCZEK
Mój piesek Dżońcio – oto go macie- To mój największy w świecie przyjaciel.

PODRÓŻNY 2
Słyszycie? Ktoś krzyczy!

HILARY
Skandal! Złodzieje Nie do wiary!

PODRÓZNY 3
Biega, krzyczy pan Hilary

HILARY
Ktoś mi ukradł okulary!

PODRÓZNY 1
Szuka w palcie

PODRÓZNY 4
I w surducie

PODRÓZNY 5
W prawym bucie, w lewym bucie.

PODRÓZNY 6
Wszystko w szafach poprzewracał…..

PODRÓZNY 7
Panie Hilary, niech pan spojrzy do lusterka


HILARY
Nie do wiary!

PODRÓZNY 7
Znowu zerka

WSZYSCY
Znalazł, są!

PODRÓZNY 1
Okazało się

HILARY
Że je mam na własnym nosie!

SŁONICA BANIA
Czy ktoś widział mojego męża? To wielki słoń! Słoniową ma głowę i nogi słoniowe i kły z prawdziwej kości słoniowej i trąbę, którą wspaniale kręci, wszystko słoniowe oprócz pamięci. Wyszedł z domu i nie wrócił. Nazywa się Tomasz Trąbalski, czasami przedstawia się Tobiasz Bimbalski.

Na stację wchodzi słoń Trąbalski. Chodzi spokojnie, rozgląda się, jakby czegoś szukał.

SŁONICA BANIA
Czy widział ktoś mojego męża? On nie ma pamięci. Kiedyś zaprosił kolegów na karty – zapomniał i wyszedł. Miał przyjść do państwa krokodylów – zapomniał nie przyszedł. Ma śliczne dzieci , nasze słonięta, ale ich imion też nie pamięta…..
( Zauważa Trąbalskiego)
Jesteś Tomaszu! Byłeś u lekarza?

TRĄBALSKI
Byłem. Zobacz, co mam na trąbie.

SŁONICA BANIA
Co to Takiego????

TRĄBALSKI
Ciii …. Nie mów nikomu! To dla pamięci!

SŁONICA BANIA
O czym?”


TRĄBALSKI
No ... chciałem...

SŁONICA BANIA
Co chciałeś?

TRĄBALSKI
Nie wiem! Już zapomniałem!

PODRÓŻNY 4
Nagle - gwizd!
PODRÓŻNY 5
Nagle - świst!
PODRÓŻNY6
Para - buch!
PODRÓŻNY7
Koła - w ruch!

Jadą pociągiem i śpiewają:
Jedzie pośpieszny pociąg przez tunel góry las. Dokąd, to dokąd, to dokąd
ten pociąg wiezie nas?????

MEGAFON
Koniec bajki i bomba.

SŁOWIK
Kto nie słuchał, ten trąba!

KUKUŁKA
Dwie dziurki w nosie i…..

WRÓBEL

Skończyło się!

8 komentarzy:

  1. Dzień dobry,
    czy można wykorzystać powyższy scenariusz do sztuki, którą chciałabym przygotować z dziećmi w szkole podstawowej (jeśli tak, proszę o zgodę autora)? To bardzo pomysłowy scenariusz zajęć dla edukacji wczesnoszkolnej :)
    Pozdrawiam,
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Jest mi bardzo miło. Życzę powodzenia.

      Usuń
    2. Oczywiście. Jest mi bardzo miło. Życzę powodzenia.

      Usuń
  2. Potwierdzam scenariusz świetny. Bardzo przypadł do gustu "moim" aktorom. Czy również my możemy otrzymać zgodę na jego wystawienie. Pozdrawiam. Teatrzyk Zyg - Zag /Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza/

    OdpowiedzUsuń
  3. Pani Doroto, czy mogłabym wykorzystać ten (świetny) scenariusz w mojej klasie, która wymaga integracji? Byłby to prezent dla klas młodszych i przy okazji dobry czas, by "popracować"nad relacjami w klasie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Pani Doroto, czy mogłabym wykorzystać ten (świetny ) scenariusz w pracy nad integracją w mojej klasie? Przedstawienie byłoby prezentem dla klas młodszych i dobrym czasem do pracy nad relacjami w klasie (trudnymi). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień dobry, czy mogłabym skorzystać z powyższego scenariusza w czasie przedstawienia szkolnego?

    Justyna Bielec

    OdpowiedzUsuń