niedziela, 13 listopada 2016

Kolędnicy - scenariusz przedstawienia kolędniczego

D. Dankowska - 2016

KOLĘDNICY


Występują:
1.      Gwiazdor
2.      Anioły 1,2,3,4,
3.      Diabły: 1,2
4.      Herod
5.      Śmierć
6.      Sługa
7.      Józef
8.      Maryja
9.      Kolędnicy:

GWIAZDOR:
Hejże, hola! Tutaj Gwiazdor do was woła.
Ukłon nisko składam, kolędników zapowiadam.

ANIOŁY:
Niesiemy wam dobrą nowinę
Panienka Święta urodzi dziecinę.

ANIOŁ 1
Syn Boży się urodzi.
Ludzi z grzechu wyswobodzi.

DIABŁY
Życie Jezuska będzie zagrożone
A pewne dusze w piekle smażone.
Już smołę gotujemy i do Heroda idziemy.

KOLĘDNICY : Hej kolęda, kolęda!

HEROD
Jestem król Herod, sławny i bogaty.
Oto moja korona, moje berło i szaty.
Drżą przede mną poddani.
Wy też drżyjcie, kochani.

SŁUGA
Królu Herodzie! Ze wschodu mędrcy przybyli.
Dziwną nowinę nam ogłosili ( szepce królowi na ucho).

HEROD
Ojojoj! W klatce piersiowej czuję ból?
Co? Narodził się nowy król?


DIABEŁ 1
Na tronie twoim zasiądzie i rządzić będzie!

DIABEŁ 2
A ty Herodzie, ty biedaku, obejdziesz się bogactwa smaku.

DIIABEŁ 1
Żegnajcie rubiny, perły i klejnoty. Szykuj Herodzie ręce do roboty!

HEROD
Nowy król?
Problemowi temu zaradzę. Nim dorośnie to go zgładzę!
Do mnie żołnierze! Za miecze chwytajcie, dorosnąć królowi nowemu nie dajcie!

KOLEDNICY: Hej kolęda, kolęda!

ŚMIERĆ:
Hej, hej! Herodzie, królu! Chcesz umrzeć we śnie czy w bólu?

HEROD
Kto tu jest, kto gada o śmierci? Coś mnie ściska w gardle! Coś mnie w brzuchu wierci.

ŚMIERĆ
Śmierć innym zadawałaś, dziś sam się doczekałeś. Zamachnę się swoja kosą, a diabli ciebie do piekła poniosą.

HEROD
Przeszły mi po plecach ciary!
Kostucho kochana, zmień swe zamiary.
Oddam ci wszystko, koronę, władzę i tron.
Tylko oddal ode mnie zgon!

ŚMIERĆ
Łapówka dla śmierci? Nie do wiary.
Za świecidełka mam zmienić zamiary?
Ależ ty Herodzie głupi!
Od śmierci nikt się nie wykupi.
Przychodzę nieproszona i niezapowiedziana.
Tak samo zabieram żebraka i pana.

HEROD
Błagam, litości, daj mi trochę czasu….

ŚMIERĆ:
Nie bądź mazgajem, nie rób hałasu! Diabły na ciebie czekają. Zobacz widły już nastawiają!
HEROD:
Nie chcę! Ratunku!

KOLĘDNICY: Trzęsie się broda starego Heroda! Do piekła, do piekła, do piekła! Hej kolęda, kolęda.

KOLĘDNIK 1 : Z okazji świąt Bożego Narodzenia
KOLĘDNIK2 :  Składamy Wam wszystkim serdeczne życzenia.
KOLĘDNIK 3 : O czym ,marzycie, by się spełniło.
KOLĘDNIK 4: I zdrowie, żeby było.
KOLĘDNIK 5 : Dużo dobra i życzliwości.
KOLĘDNIK 6 : I serce pełne miłości
MARYJA: Niechaj w zgodzie żyje rodzina.
JÓZEF: Niech błogosławi Wam Boża Dziecina.
WSZYSCY: Na ten Nowy Rok
GWIAZDOR: A teraz do kszyka wrzućcie kolędnikom smakołyka


Śpiewają: Dzisiaj w Betlejem….

1 komentarz:

  1. Jest to piękna tradycja tylko szkoda ze zanika jak byłem małym chłopcem pamiętam kolędników którzy chodzili przebrani za różne postaci diabła śmierć żołnierz itrzej króli to było piękne przeżycie bo trzeba się było trochę bać diabła lub śmierci.

    OdpowiedzUsuń