czwartek, 5 lutego 2015

Sposób na dręczyciela

Dorota Dankowska


WYSTĘPUJĄ:  KOSA, RUDY, MAŚLAK, BARTEK, TOMEK,  KRZYSIEK, RAFAŁ,  SZYMEK,  OLA, NATALIA, ARTUR,ULA, ZOSIA,  EWA,   CHOCHLIK ROZTROPEK,  CHOCHLIK 1,
 CHOCHLIK 2,
 CHOCHLIK 3
Scena 1
Boisko szkolne. Dzieci rozmawiają ze sobą, niektóre biegają, inne grają w piłkę.  Dziewczynki skaczą w gumę. Na boisko wchodzi Bartek. Zmierza w kierunku rozmawiających chłopców. Za nim idzie Kosaz kilkoma łobuzami. Popycha chłopca. Wszyscy zatrzymują się w bezruchu.


KOSA
Co smarku! Nie kłaniasz się starszemu? Ja cię zaraz grzeczności nauczę.

BARTEK ( ze strachem w oczach , nieśmiało)
Cześć, nie zauważyłem cię.

KOSA
Jakie cześć! Co ja z tobą w piaskownicy się bawiłem?  Dzień dobry panu – tak masz się do mnie zwracać. Zrozumiano?
Towarzysze Kosy głośno chichoczą.

BARTEK
Dobrze, zrozumiałem.

KOSA
Dobrze proszę pana ( popycha chłopca), jasne!

BARTEK
Jasne proszę pana.

KOSA
No, a na jutro czekoladę proszę i złotówkę . Jasne? Bo jeśli nie…. To rodzona matka cię nie pozna.

RUDY
I paczkę gum do żucia

KOSA( do gapiów)
A wy co się gapicie. Który chce posmakować mojej pięści, no który? ( Pokazuje zaciśniętą pięść. Dzieci rozbiegają się w różnych kierunkach. Łobuzy odchodzą.)
Na scenie zostaje przestraszony Bartek. Do niego podchodzą koledzy i koleżanki

TOMEK
Bartek, ty nie możesz pozwalać się tak traktować.

BARTEK
A co mam robić? Możesz mi powiedzieć?

KRZYSIEK
Lepiej takiemu schodzić z drogi.

NATALIA
Nie martw się Bartek. Za kilka dni znajdzie sobie nową ofiarę. Ja byłam miesiąc temu. Znudziło mu się.

OLA
Co ty gadasz? Wcale mu się nie znudziło. Zapomniałaś jak wczoraj przez niego płakałaś?

NATALIA
A z ciebie też się wyśmiewał!

ARTUR
Ten Kosa, to prawdziwy chuligan. Wszyscy się go boimy.

RAFAŁ
Że też na takiego nie ma mocnych.



ULA
A może powinniśmy powiedzieć o tym komuś?

WSZYSCY
Zwariowałaś?

BARTEK
Ja tam nikomu mówić nie będę. Nie jestem skarżypytą i frajerem.

TOMEK
Lepiej od takiego trzymać się z daleka, a jakoś tam będzie.

SZYMEK
Powiemy i co? To dopiero będziemy mieli. Już się od nas nie odczepi. Przechlapane i tyle!

NATALIA
Nie cierpię tego Kosy.

OLA
Nienawidzę takich jak on.

Scena 2
Na scenie pojawia się chochlik Roztropek . Śmieje się głośno. Dzieci dostrzegają go. Stoją w osłupieniu.

ROZTROPEK
Wy jesteście tacy sami jak on i jemu podobni.

SZYMON
A ty kim jesteś, żeby nas tak nazywać?

ROZTROPEK
Wybaczcie. Pozwólcie, że się przedstawię.
To powiem o sobie
Jestem Chochlik Roztropek we własnej osobie.

ARTUR
Czego od nas chcesz? Dosyć mamy problemów z Kosą i jego świtą.Jeszcze mówisz,że jesteśmy podobni do nich.

OLA
My nie znęcamy się nad innymi


ZOSIA
My nikogo nie bijemy i nie upokarzamy.

ULA
My nikomu krzywdy nie robimy

TOMEK
Nie wyłudzamy pieniędzy i nie straszymy

ROZTROPEK
Ale stoicie i się przyglądacie. Dajecie ciche przyzwolenie na takie postępowanie.

KRZYSIEK
A co mamy robić?

WSZYSCY
Boimy się ich!

ROZTROPEK
Przecież was jest więcej. Dobrą radę dla was mam. Musicie mieć plan!

WSZYSCY
Plan? Jaki plan?

ROZTROPEK
Musicie poczuć się silni, a kiedy się tak poczujecie? No kiedy?

BARTEK
Kiedy będziemy działać razem.

ROZTROPEK
Brawo!

 Śpiewają I zwrotkę piosenki „kiedy jesteśmy razem” muzyka M> Sart, słowa E. Bryll, M. Goraj:
1.Kiedy jesteśmy razem, to nic się nie boimy.
Bo kiedy jesteśmy razem, to wszystko zwyciężymy.
Ref. Kiedy jesteśmy razem, kiedy jesteśmy razem, kiedy jesteśmy razem, hej!

ROZTROPEK
Opracujemy teraz plan. Na pomoc wezwę moich uczniów.

CHOCHLIKI
Jesteśmy panie na twe wezwanie.

ROZTROPEK
No, chochliki, szybko rady dawajcie i te dzieciaki dobrze nauczajcie!
(Chochliki rapują)

CHOCHLIK 1
Trzymaj się z daleka, ignoruj dręczyciela

CHOCHLIK 2
Trzymaj się kolegów, trzymaj przyjaciela

CHOCHLIK 3
Nie patrz w ziemię,  stój prosto, niech wie, że się nie boisz
Jesteś wyższy kolego, jeśli prosto stoisz

CHOCHLIK1
Mów po imieniu do  łobuza tego.
Będzie zaskoczony, mój drogi kolego.

CHOCHLIK 2
Stanowczo odpowiadaj, ale żartobliwie
Tego dręczyciele nie lubią chorobliwie.

CHOCHLIK 3
Krzycz głośno, niech inni przybiegną do ciebie.
 No i dręczyciel straci pewność siebie

CHOCHLIKI
Proś o pomoc dorosłych, gdy ktoś krzywdzić próbuje.
Dorosły stanie przy tobie, niech z nim sił spróbuje.

BARTEK
Ale. czy to pomoże?

ROZTROPEK
Wypróbujecie sami.

Śpiewają II zwrotkę piosenki:
Kiedy jesteśmy razem to nikt nam nic nie zrobi,
bo my jesteśmy razem i pomagamy sobie.
Kiedy jesteśmy razem…..

Chochliki zbiegają ze sceny.


Scena 3
Dzieci śpiewają  III zwrotkę piosenki
Kiedy jesteśmy razem to wszystko jest łatwiejsze.
Kiedy jesteśmy razem najmniejsi są silniejsi.
Kiedy jesteśmy razem, kiedy jesteśmy razem….

BARTEK
A właściwie to jak Kosa ma na imię?

KRZYSIEK
A kto tam wie? Kosa, to Kosa i tyle

EWA
No to mamy kłopot. Nie znamy jego imienia.

ARTUR
Ja chyba wiem. On się nazywa Łukasz.

WSZYSCY
Łukasz.

Na scenę wchodzi Kosa ze swoimi kumplami

KOSA
Ej, smarku! Masz kasę ?

BARTEK
Do mnie mówisz?  To mamy problem, katar mi się już skończył, smarków brak

DZIECI ( na stronie)
Stoi prosto? Stoi prosto. Jest duży.

DZIEWCZYNKI
Powiedział dowcip. Jest dowcipny.

KOSA
Słuchaj, gnojku, jak ci zaraz….

BARTEK
Łukaszu! Daj mi spokój. Nie chcę z tobą wojować

CHŁOPCY  ( na stronie)
Zwrócił się do niego po imieniu.

TOMEK
Mówi stanowczo i głośno

DZIECI
Tak trzymaj!

MAŚLAK
Daj spokój Kosa, on się ciebie nie boi.

KOSA
Nie boi się, to zaraz zacznie się bać.

BARTEK ( krzyczy)
Zostaw mnie Łukaszu w spokoju, rozumiesz!

Do Bartka podbiegają koledzy i stają przy nim.
Śpiewają IV zwrotkę piosenki
Kiedy jesteśmy razem przyjaciel z przyjacielem,
to źli nam nic nie zrobią, chociażby bardzo chcieli.
Kiedy jesteśmy razem…

RUDY
Chodź Kosa, szkoda czasu.

MAŚLAK
Chodź Kosa, daj im spokój.

(Odchodzą)

WSZYSCY
Hurra! Wygraliśmy. Ten plan działa! Działa!

Śpiewają V zwrotkę piosenki
Więc razem, zawsze razem, przyjaciel z przyjacielem,
bo sam niewiele możesz, a razem można wiele.
Kiedy jesteśmy razem…

Zbiegają ze sceny. Na scenę wchodzi Roztropek i zwraca się do widowni.

ROZTROPEK
Nie stój bezczynnie, jeśli widzisz, że komuś dzieje się krzywda. Wołaj o pomoc

BARTEK
My dzieci nie zgadzamy się na to, aby w naszej szkole dzieci się przezywały.
TOMEK
Nie zgadzamy się, aby silniejsi bili słabszych

ARTUR
Nie zgadzamy się, aby koledzy czy koleżanki wymuszali od nas pieniądze, słodycze, czy zabawki.

WSZYSCY
 Nie zgadzamy się !

NATALIA
Chcemy, aby wśród nas panowała miła i serdeczna atmosfera.

ULA
Chcemy być bezpieczni

OLA
Chcemy być wobec siebie życzliwi

WSZYSCY
Agresji mówimy stop!

I zwrotka i refren piosenki „ Kiedy jesteśmy razem”











1 komentarz: