czwartek, 15 stycznia 2015

DUCHY PRZESZŁOŚCI

Dorota Dankowska
WYSTĘPUJĄ:
·        NAUCZYCIELKA
·        UCZNIOWIE
·        KSIĄŻĘ ERYK I
·        KSIĘŻNA ERDMUNTA
·        SŁUŻĄCA KSIĘŻNEJ
·        KSIĄŻĘ BOGUSŁAW X

DEKORACJA: krzesła ustawione w dwóch rzędach, tablica, na stojaku wisząca mapa historyczna, zasłonięta rama obrazu, stolik i krzesło nauczycielki.

SPRZĘT: komputer, rzutnik, ekran, nagłośnienie

 

SCENA 1


NAPIS :
DUCHY PRZESZŁOŚCI”

·        MUZYKA

Do klasy wbiegają uczniowie. Wykonują krótki taniec dyskotekowy, który jest przerwany dźwiękiem dzwonka na lekcję.

NAPIS:
ROZPOCZYNA SIĘ LEKCJA HISTORII.

·        MUZYKA
Do klasy wchodzi nauczycielka. Próbuje zainteresować uczniów tematem. Ci jednak, nie bardzo mają na to ochotę. Jedni ziewają, inni rozmawiają, a jeszcze inni zajmują się czymś innym. Nauczycielka dwoi się i troi. Wywołuje do odpowiedzi. Pytana osoba poci się ze strachu, szuka pomocy. Nauczycielka postanawia zrobić dzieciom wykład, dlaczego należy uczyć się historii. Denerwuje się i poucza.

SCENA 2
·        DŹWIĘK UDERZENIA ZEGARA
·        GŁOŚNY MĘSKI ŚMIECH

Uczniowie są zaniepokojeni. Zaniepokojenie również wykazuje nauczycielka. Głośny szaleńczy śmiech wywołuje w klasie panikę i strach. Każdy chowa się za swoim krzesłem.

·        MUZYKA

Z obraza najpierw wygląda  nieśmiało głowa Eryka I, następnie żwawo wyskakuje sam książę. Tańczy z rozmachem między przestraszonymi dziećmi.
Książę tańcząc przedstawia się . Na ekranie pojawia się napis:

JAM JEST WŁADCA TRZECH KRÓLESTW - KSIĄŻĘ POMORZA ERYK I

Nauczycielka mdleje. Nikt jednak nie zwraca na nią uwagi. Dzieci włączają się do tańca księcia, który rozdaje im opaski piratów. Następnie wyciąga z obrazu stary kufer ze skarbami, czym wzbudza sensację i zainteresowanie. W rytm muzyki rozpoczyna się zabawa w piratów. Zabawę przerywa dzwonek.

·        DZWONEK
·        MUZYKA

Książę pośpiesznie wnosi kufer do wnętrza obrazu. Na pożegnanie kiwa ręką do dzieci i znika. Uczniowie są zdziwieni. Podbiegają do nauczycielki. Próbują ja ocucić. Jednocześnie zadają jej wiele pytań. Wskazują na obraz, pokazują pirackie opaski. Nauczycielka wyjaśnia.

NAPIS:
ERYK I - ZWANY  KRÓLEM PIRATÓW – URODZIŁ SIĘ W 1382 r, A ZMARŁ W DARŁOWIE 1459 r.

Dzieci podbiegają do obrazu. Taniec zdziwienia.

SCENA 3

·        FANFARY
·        GŁOS: KSIĘŻNA ERDMUNTA
·        FANFARY

W klasie znowu panuje zdumienie i lekki popłoch. Proszą nauczycielkę o wyjaśnienie, a ta spełnia ich prośbę. Na ekranie pojawia się napis.

KSIĘŻNA ERDMUNTA- ZWANA KSIĘŻNĄ RENESANSU - ŻYŁA W LATACH (1561 - 1624). BYŁA ŻONĄ JANA FRYDERYKA, KSIĘCIA, KTÓRY WYBUDOWAŁ ZAMEK W SŁUPSKU.

Z obrazu wychodzi księżna wraz ze swoją służącą. Przechodzi miedzy ławkam, jakby czegoś szukała. Jest bardzo strapiona. Zwraca się do dzieci i do nauczycielki. Na ekranie pojawia się napis:

ZAGINĘŁA MOJA KSIĘGA BEZCENNA, SZTAMBUCH, DO MODLITWYB SŁUŻĄCA. JEST DLA MNIE SKARBEM BEZCENNYM, BOWIEM ZAWIERA WPISY PRZYJAZNYCH MEJ DUSZY OSOBISTOŚCI – KSIĄŻĄT GRYFITÓW I HOHENZOLLERNÓW.

Księżna podchodzi do każdego z uczniów, jakby pytała, czy nie widział. Oni jednak przecząco kręcą głowami. Strapiona jest księżna, strapiona jest służąca.

·        BICIE ZEGARA
 Księżna wraz z e służką wchodzą do wnętrza obrazu/
·        MUZYKA
Uczniowie wykonują krótki taniec. Nauczycielka cały czas się dziwuje. Taniec na krótko zostaje przerwany głośnym śmiechem. Następnie, niewidzialna dłoń z obrazu podaje tajemniczą, zaginioną księgę. Nauczycielka nieśmiało podchodzi, bierze księgę i pokazuje ją wszystkim. Tańczy wspólnie z uczniami. Muzyka zostaje wyciszona. Stop- klatka.

SCENA 4

·        WERBLE
·        GŁOSY:
-         MOŚCI KSIĄŻĘ, STANOWCZO ODRADZAM. TO PRZECIEŻ XXI WIEK. WSZYSTKO SIĘ MOGŁO ZMIENIĆ.
-         DROGI KANCLERZU! TA SZKOŁA BĘDZIE NOSIĆ IMIĘ MEGO RODU. ROZUMIECIE ZATEM, ŻE SAM MUSZĘ WSZYSTKIEGO DOPATRZEĆ.
Uczniowie są niezwykle zdziwieni. Nauczycielka mocno przyciska do piersi cenną księgę.

·        FANFARY
·        GŁOS:

KSIĄŻĘ BOGUSŁAW X WIELKI


·        MUZYKA

Z obrazu wychodzi dostojnym krokiem Bogusław X. Ze zdziwienie przygląda się uczniom i nauczycielce.


·        MUZYKA DWORSKA

Książę prosi do tańca nauczycielkę. Ta odkłada na stolik księgę Erdmunty i tańczy z gościem. Uczniowie włączają się do tańca. Niestety nie bardzo im to wychodzi.

·        MUZYKA WSPÓŁCZESNA

Dzieci rozpoczynają swój tanie. Książę jest trochę zdziwiony, ale podoba mu się i próbuje się nauczyć. Naukę przerywa dźwięk uderzeń zegara.

·        BICIE ZEGARA
·        MUZYKA ZNACZNIE SPOKOJNIEJSZA

Bogusław X dostrzega na stoliku nauczycielki księgę Erdmunty. Podchodzi. Podnosi księgę i pokazuje z bliska każdemu uczniowi, wreszcie podaje nauczycielce. Na ekranie pojawia się napis:

KSIĘGA ERDMUNTY – TO SKARB WIELKI.
W NIEJ CAŁE BOGACTWO PISANEGO SŁOWA ZAMKNIĘTE.
NIECHAJ MOC I POTĘGA SŁOWA WAGĘ MAJĄ NALEZYTĄ
TAKIE JEST MOJE ŻYCZENIE. TAKA JEST WOLA MOJA.

·        BICIE ZEGARA
Książę wchodzi do wnętrza obrazu
·        GŁOS:
NIECHAJ TA SZKOŁA GODNIE NOSI IMIĘ MEGO RODU.
TAKIE JEST MOJE ŻYCZENIE. TAKA WOLA MOJA.

·        MUZYKA
Uczniowie wracają na miejsca. Zasypiają. Budzi ich dzwonek

·        DZWONEK
Zrywają się z miejsc. Przecierają oczy

NAPIS: Czy to czary jakie? Czy to sen? Historia jawą stała się?
MUZYKA – TANIEC FINAŁOWY

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz