Słowo ewaluacja pochodzi z języka francuskiego i oznacza oszacowanie lub określenie wartości, czasem również oznacza ocenę.Wprawdzie istnieje wiele bardzo różnych definicji ewaluacji, ale każda z nich wyraża jej oceniający charakter.
Podstawowym zadaniem ewaluacji jest opisanie rezultatów końcowych i oceny faktów. Pod uwagę należy wziąć fakty zarówno z pozytywnej, jak i negatywnej strony. W wyniku ewaluacji powinno się uzyskać dogłębną diagnozę sytuacji, co pozwoli na korektę działań i podejmowanie decyzji.
Każda ewaluacja musi dostarczyć szeregu informacji, które pozwolą oszacować efektywność i jakość badanego przedsięwzięcia w kategoriach poprawy jakości, zmiany postaw, wzrostu wiedzy i umiejętności i osiągania wymaganych standardów.
Problem badawczy
Celem ewaluacji programu jest sprawdzenie, czy zajęcia przewidziane programem autorskim przyczyniają się do rozwoju aktywności twórczej i zaspokajają podstawowe potrzeby psychofizyczne dzieci uczestniczących w programie.
Narzędzia pomiaru
Do pomiaru proponuję wykorzystać ankiety dla uczniów i ich rodziców. Dzięki nim można sprawdzić, jak często podczas zajęć teatralnych pojawiają się odczucia lub zachowania niżej opisane.
Ankieta ewaluacyjna skierowana do ucznia
Zaznacz jak często podczas zajęć teatralnych pojawiają się niżej opisane odczucia i zachowania.
1. Chętnie w zajęciach teatralnych.
2. Czuję się pewnie podczas zajęć, bowiem mogę liczyć na wsparcie i zrozumienie
3. Boję się indywidualnych ćwiczeń przy całej grupie
4. Potrafię wykonać ćwiczenie.
5. Wiem, co mogę zrobić, aby prawidłowo zagrać swoją rolę, wyrecytować wiersz
6. Rozumiem treść poleceń zadawanych przez nauczyciela.
7. Przyswojenie zagadnień analizowanych na zajęciach i aktywny udział zapewnia sukces i tym samym sukces przedstawienia i całej grupy .
8. Chętnie w domu wykonuję ćwiczenia zalecane przez nauczyciela.
9. Wspólne z kolegami, koleżankami pracujemy poza szkołą i lekcjami nad przygotowaniem przedstawienia.
10. Czuję się kimś ważnym w zespole
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz