poniedziałek, 2 lutego 2015

Zaklęty las –Ślubowanie klas pierwszych 2008

Dorota Dankowska

Część I
Prowadzący:Całość powstań. Do hymnu państwowego.
Po hymnie. Usiądźcie
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dzisiaj jest dzień niezwykły, bardzo podniosły i uroczysty. Dzisiaj wszystkie pierwszaki dostąpią zaszczytu pasowania na ucznia.


Część II
Efekty dźwiękowe i świetlne – światło migocze. Słychać wicie wilka oraz inne niezidentyfikowane dźwięki. -
Prowadzący:
Odkąd szkole nadano imię Gryfitów mają tu miejsce dziwne, niesamowite rzeczy.
SCENA 1
Muzyka – wprowadza w atmosferę lasu. Na scenę wbiegają dzieci – drzewa.
Zmiana muzyki – taniec drzew.
Efekty dźwiękowe, migające światła.
SCENA 2
Słychać wycie wilka bądź odgłosy potwora.
Na scenę wbiega Baba Jaga.
BABA JAGA
Mój smok żarłok domaga się jedzenia. Najchętniej pożera niegrzeczne dzieciaki.
Czy znajdzie się tu taki?
DZIECI
Nieeee
BABA JAGA
Nie możliwe, aby nie można było znaleźć chociaż takiego malutkiego, baaardzo niegrzecznego ucznia dla mojego smoka żarłoka? Nie ma? Jesteście pewne dzieci?
DZIECI
Taak.
BABA JAGA
Zapytam zatem czarodziejskiego drzewa jak mi działać trzeba. Ono mi już podpowie.
Nasłuchuje .
BABA JAGA
Ha, już wiem! Porwę dyrektora i zaprowadzę do mojego potwora.
Czary, mary, bęcu, półka -  Wsadź dyrektorkę do magicznego kółka
Jest!  Jest, a teraz trzeba ją trochę postraszyć.
Niech niegrzecznych uczniów wyda.
Trochę lodu zatem się przyda.
Pory – sfory maku-  bodu – zmień się paniusiu w bryłę lodu!
CHA…CHA… CHA…
Jędza znika za kulisami.
SCENA 3
Słychać trąbkę. To książę Bogusław wybrał się na łowy.
BOGUSŁAW X
Gdzie ja jestem? Tyle dzieci? Zaraz , zaraz. Czy to nie są dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 5 imienia Gryfitów?
DZIECI
Taak
BOGUSŁAW X
To szkoła pod patronatem mojego rodu. Jestem z niej dumny. Ale chwileczkę! Coś mnie tu przywiodło, cos mnie tu przywiało. Dzieci, zapewne coś strasznego tu się stało?
DZIECI
Jędza porwała panią dyrektor.
BOGUSŁAW X
Nie pozwolę . Zatem najwyższa nadeszła pora, aby ją uwolnić z łap potwora!
Zaraz złapię wiedźmę -  jędzę i z lasu ją przepędzę!
A wy tymczasem coś zaśpiewajcie, uwagę wiedźmy odwracajcie.
Dzieci śpiewają piosenkę „ Witaj nasza szkoło”
SCENA 4
Książę prowadzi jędzę. Ta wyrywa się, szamocze.
BABA JAGA
Ratunku! Księciuniu. Litości. Przecież tak nie wolno. Ja nic nie zrobiłam…
BOGUSŁAW X
To się okażę, kiedy dzieciom ciebie pokażę
Czy to ta jędza uroki na panią dyrektor rzuciła i w bryłę lodu ją zamieniła?
DZIECI
Taaak
BOGUSŁAW X
Czas złe czary wiedźmo odwrócić i wolność dyrekcji tej  zwrócić.
BABA JAGA
Nie mogę! Jest darem dla smoka żarłoka! Musi najpierw wskazać niegrzeczne dzieci. W przeciwnym razie zły smok tu przyleci.
BOGUSŁAW X
A więc giń wiedźmo, czarownico! Nie ma innej rady!
BABA JAGA
Proszę nie wyciągaj szpady. Pomyślę.
BOSGUSŁAW X
Myśl!
BABA JAGA
No myślę przecież…
BOGUSŁAW X
Myśl szybciej bo…
BABA JAGA
Coś mi już w głowie świeci….
BOGUSŁAW X
Szybciej,. Bo cierpliwość tracę!
BABA JAGA
Mogą panią dyrektor uwolnić tylko grzeczne dzieci, które odpowiedzą na wszystkie pytania i wykonają wszyściutkie zadania.
BOGUSŁAW X
To znaczy, że muszą znać Kodeks Grzeczności i posiadać wyjątkowe umiejęności. Dla dzieci ze szkoły im. Gryfitów to nic trudnego. Jakie to zadania. ?
BABA JAGA
Po wykonaniu każdego zadania nad lodowym kręgiem zabłyśnie jeden ciepły promyczek.
Gdy ostatni promyk przygrzeje – lód skruszeje. Lecz jeśli nie zostanie wykonane chociaż jedno zadanie. Pani dyrektor na zawsze bryłą lodu zostanie.
BOGUSŁAW X
Już tracę cierpliwość Babo Jago! Zdradź pierwsze zadanie.
BABA JAGA
 Dzieci muszą być zwinne, szybkie i odważne A zadanie trzeba wykonać w skupieniu i w całkowitej ciszy, w takiej ciszy, że nawet wiatr ich nie usłyszy.
BOGUSŁAW X
Jestem pewien, że potrafią
BABA JAGA
Z czarodziejskiego drzewa zdejmuje pierwsze zadanie i odczytuje
ZADANIE 1:  Wyprawa po pierwszy promyk słońca
Raz dwa trzy – po kamieniach skaczesz ty.
Jest już przed tobą leśna nora – co przybliży ci drogę do smoka potwora.
BOGUSŁAW X
Czy możesz jaśniej to dzieciom wyjawić.
BABA JAGA
Co tu wyjaśniać.
  • Skaczą po kolei,  obunóż po kamieniach. Pokazuje
  • Są już przed leśną norą. 
  • Muszą ją przejść sprawnie, cicho i bezszelestnie, nim muzyka leśnych duszków ucichnie.
  • A starać się muszą, by norek nie uszkodzić, bo kłopoty mogą się zrodzić.
Wszystkie klasy jednocześnie wykonują takie samo zadanie.
Muzyka cichnie
Na scenę wlatuje wielki ptak i rzuca pod nogi Baby Jagi zaczarowany promyczek
BABA JAGA
O, spadł pierwszy promyczek. Dziecko z klasy „A” niechaj podejdzie i odczyta.
Wybrany przez nauczyciela uczeń odczytuje głośno hasło
UMIEMY PILNIE PRACOWAĆ W CISZY I SKUPIENIU.
Promyczek zostaje umieszczony przy zaklętym kręgu
Baba Jaga podchodzi do drzewa i zdejmuje kolejne zadanie.
BABA JAGA
Cha cha cha…. Tego zadanie nie wykonacie dzieci! Jestem tego pewna!
BOGUSŁAW X
Jędzo! To są dzieciaki ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Gryfitów. One potrafią wszystko!
BABA JAGA
To się okaże. To się okaże.
BOGUSŁAW X
Zabiera Babie Jadze rulonik z zadaniem i odczytuje
ZADANIE 2  Wyprawa po drugi promień słońca.
Zadanie to ścisłej współpracy wymaga.
Jeden nic nie widzi, drugi mu pomaga.
Trzeba dotrzeć ścieżynką do dwóch kamieni.
Zadanie wykonane, gdy każdy miejsce zmieni.
Książę nakłada torebkę papierową na głowę wiedźmy i pokazuje dzieciom, jak należy wykonać zadanie. Prowadzi ją przez tor przeszkód podpowiada, co ma zrobić. Kamieniami są piłki. Jędza zamienia piłki miejscami.
Po wykonaniu zadania przez jedną parę uczniów,  dzieci biegną do klasy i oddają torebkę następnej parze, która podejmuje to samo zadanie
W trakcie trwania konkurencji gra muzyka.
Muzyka cichnie. Na scenę wlatuje wielki ptak, który przynosi kolejny promyczek słońca
BABA JAGA
Niechaj dziecko z klasy „B”  podejdzie i odczyta.
Wybrany uczeń podchodzi i odczytuje:
UMIEMY ZGODNIE WSPÓŁPRACOWAĆ I CHĘTNIE POMAGAĆ KOLEGOM.
Zza kulis słychać najróżniejsze dźwięki.  Baba Jaga podchodzi do zaczarowanego drzewa i zdejmuje kolejne zadanie
BABA JAGA
Zaraz sprawdzimy, czy macie uszy , które słuchają i dźwięki lasu rozpoznają.
Oto dla was kolejne zadanie. Każda klasa takie samo inne dostanie.  Zobaczcie oto są zwierzęta, niechaj ich odgłosy każdy zapamięta. Gdy echo dany odgłos leśny zanuci kolejno każdy uczeń do swojego koszyczka mały kasztan wrzuci.
ZADANIE 3 – Wyprawa po trzeci promyk słońca
Widzicie te drzewa.? Na każdym z nich umieszczone jest jedno z leśnych zwierząt. A pod każdym z nich mieści się pusty koszyczek. Za chwile leśne duszki podadzą wam koszyki z kasztanami. Każde dziecko wyjmie tylko jednego kasztana. Przyjrzyjcie się teraz zwierzątkom, które będziecie karmić oraz uważnie wysłuchajcie dźwięków, które wydają: wilk, jeleń, sowa, kukułka, wiewiórka. Zapamiętajcie je.
1a – będzie karmic wilka,
1b, - jelenia
1c- sowę
1d- kukułkę,
1e - wiewiórkę
Kiedy rozlegnie się odgłos danego zwierzęcia, np. wilka, to jedno dziecko z klasy 1a biegnie do swojego drzewa i wrzuca kasztan do koszyczka, następnie wraca na miejsce.
Uważnie słuchajcie! To bardzo trudne zadanie.
Prezentowane są odgłosy tych zwierząt. Dzieci kolejno rozpoznają , jakie to zwierzę i wrzucają kasztan do odpowiedniego koszyczka, przy odpowiednim obrazku.
Prezentuje i wyjaśnia , co dzieci mają zrobić.
Dzieci wykonują zadanie
Na scenę wlatuje czarny ptak i rzuca kolejny promyk słońca
BABA JAGA
Niechaj dziecko z klasy „C” podejdzie i odczyta, następnie zaniesie kolejny promyk do smoczej jamy.

UMIEMY UWAŻNIE SŁUCHAĆ I SZYBKO ZAMIĘTYWAĆ

Czarodziejski promyczek zostaje dołączony do pozostałych.

Baba Jaga podchodzi do czarodziejskiego drzewa i zdejmuje kolejny rulonik z zadaniem.
ZADANIE 4 
BABA JAGA
Do tej pory wam się udawało, ale teraz…. Cha ,cha, cha….
Teraz będzie zabawa.
Ustawcie się w kółeczka. Znacie starą polską zabawę ze śpiewem – karuzela?
DZIECI
Taaak.
BABA JAGA
No to do zabawy. Jednak, jeśli kółeczko zostanie przerwane, przerwane zostanie odczarowywanie. I wasza pani dyrektor na wieki zostanie w e władaniu smoka – żarłoka.

Dzieci wykonują zabawę ze śpiewem „ Karuzela”

BOGUSŁAW X
Udało się. Wiedziałem, że te dzieci potrafią wszystko. To moje dzieciaki!

Na scenę wlatuje czarny ptak. Rzuca kolejny promyczek słońca.

BABA JAGA
Wzywam dziecko z klasy „D” niechaj odczyta i umieści promyczek w smoczej jamie.

UMIEMY SIĘ ZGODNIE I WSPANIALE  BAWIĆ.

BOGUSŁAW X
Jeszcze tylko jedno zdanie i…..

Baba Jaga zdejmuje kolejne zadanie z czarodziejskiego drzewa.

BABA JAGA
Trzeba będzie włożyć rękę do wora smoka – potwora.
A ostatni uczestnik z klasy w tym całym zamęcie, wyjmie z wora jajo smoka i odczyta zaklęcie.

Przy smoczej jamie stoi pięć worków – tyle , ile jest klas. Dzieci kolejno wytyczoną ścieżką podbiegają do worka, wkładają do niego rękę i wracają na miejsce. Ostatni uczeń musi w worku odszukać jajo . Wszystkie klasy wykonują zadanie jednocześnie.
Uczniowie z jajem kolejno odczytują zagadki, a klasa odgaduje czarodziejskie słowo.

Czarny ptak rzuca kolejne promyki, które leśne duszki umieszczają przy smoczej jamie

Po każdym czarodziejskim słowie pani dyrektor wykonuje jakiś ruch, który wskazuje, iż zaklęcie działa

  1. Jeśli ktoś ci , coś miłego powie,
      albo prezent podaruje,
      wówczas pięknie się uśmiechniesz i powiesz
……………….

DZIECI:  dziękuję 

  1. Zawiniłeś lecz żałujesz
      do powiedzenia czarodziejskiego słowa zapraszam,
       a brzmi ono………

DZIECI: przepraszam

  1. Jest czarodziejskie zaklęcie – słowo
Jeśli chcesz cos dostać, cos otrzymać
Dzisiaj ci donoszę,
że brzmi ono……

DZIECI: proszę

  1. Gdy spotykasz znajomego
      dziecko, czy też  dorosłego
      Nie wysyłasz mu uśmiechu kobry,
      Lecz mówisz z radością …………………
DZIECI : dzień dobry

  1. Czas szybko ucieka,
Wszystko się zmienia.
Kiedy się z kimś żegnasz
Powiedz ….

DZIECI: do widzenia

Efekty dźwiękowe. Migoczące światła. Z koła wychodzi pani dyrektor,

BOGUSŁAW X
Brawo dzieci. Udało się wam. Panią dyrektor powitajcie i cos o sobie zaśpiewajcie.

„Marsz pierwszaków”

PANI DYREKTOR
Nie wątpiłam, iż w mojej szkole uczą się wyjątkowe dzieci. Są grzeczne, odważne i w ogóle wspaniałe

LEŚNY DUSZEK
Śpiewa pieśń ze spektaklu „Sen nocy letniej”.

BABA JAGA
Brawo, brawo.  Każdą próbę przeszedł dzielnie każdy z was, zatem pasowania nadszedł czas.
CZĘŚĆ III

PROWADZĄCA.
Całość powstań.

DO HYMNU SZKOLNEGO
Spocznij

Na znak tego, że zostaniecie przyjęci w poczet uczniów naszej szkoły załóżcie czapki.
Do ślubowania :

Ślubuję uroczyście

·        BYĆ KOLEŻEŃSKIM,
ślubujemy
·        NIE ZAPOMINAĆ O CZARODZIEJSKICH SŁOWACH: PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM,
ślubujemy

·        SUMIENNIE WYKONYWAĆ ZADANIA I OBOWIĄZKI UCZNIA
ślubujemy

·        PRZESTRZEGAĆ REGULAMINU KLASOWEGO I SZKOLNEGO
ślubujemy

·        TROSZCZYĆ SIĘ O SWOJĄ KLASĘ I SZKOŁĘ
ślubujemy

·        BYĆ ZAWSZE UŚMIECHNIĘTYM I ŻYCZLIWYM DLA WSZYSTKICH
      Ślubujemy

    Drodzy Rodzice!       
           
    W was wsparcia szukają , bowiem bardzo was kochają.
     Stójcie przy nich silnym murem,
    I słowa przysięgi też powtórzcie chórem.

    Rodziców proszę o powstanie i  uroczyste ślubowanie

·        Będę zawsze pamiętać, że dziecko jest moim największym darem
Ślubujemy
·        Będę słuchać uważnie o czym mówi
Ślubujemy
·        Będę pamiętać, że dziecko może popełniać błędy i na nich się uczyć
Ślubujemy
·        Będę doceniać w dziecku to, co najlepsze i kochać je bezwarunkowo
Ślubujemy
·        Będę przytulać je często i  znajdę dla niego zawsze czas
Ślubujemy
·        Będę cieszyć się jego dzieciństwem, pamiętając, że trwa ono bardzo krótko
       Ślubujemy

      Po ślubowaniu

     Prosimy teraz panią dyrektor, aby dokonała aktu pasowania na ucznia.
·        KLASA 1 A  - POWSTAŃ! DO PASOWANIA WYSTĄP
·        Klasa 1 a idzie złożyć podpisy w Kronice Pamiątkowej
·         KLASA 1 B  - POWSTAŃ! DO PASOWANIA WYSTĄP
·        Klasa 1 B  idzie złożyć podpisy w Kronice Pamiątkowej
·        KLASA 1 C  - POWSTAŃ! DO PASOWANIA WYSTĄP
·        Klasa 1 C  idzie złożyć podpisy w Kronice Pamiątkowej
·        KLASA 1 D  - POWSTAŃ! DO PASOWANIA WYSTĄP
·        Klasa 1 D  idzie złożyć podpisy w Kronice Pamiątkowej
·        KLASA 1 E  - POWSTAŃ! DO PASOWANIA WYSTĄP
·        Klasa 1 E  idzie złożyć podpisy w Kronice Pamiątkowej
     Uczniowie klasami wychodzą na środek. Po pasowaniu odciskają paluszek w kronice.
     Proszę delegacje klas II o wręczenie pierwszakom słodkich upominków
Nasza uroczystość dobiegła końca. Za chwilę udacie się do klas na słodki poczęstunek, który   przygotowali dla was rodzice. My się z Wami już żegnamy.
Wy jeszcze ustawcie się do pamiątkowego zdjęcia





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz