niedziela, 1 lutego 2015

SZKOŁA WIDZIANA Z KOSMOSU SCENARIUSZ ŚLUBOWANIA KLAS PIERWSZYCH 2011

Dorota Dankowska


Miejsce – sala gimnastyczna
Symbole Szkoły: Sztandar, oprawa muzyczna wymagana przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu Sztandaru
Dekoracja: parawan, kukły, rama obrazu, rakieta, gwiazdy
Materiały potrzebne do poszczególnych konkurencji:
I – 5 kubeczków z grochem, folia, srebrne skrzyneczki
II – srebrne puszki wypełnione grochem, dwa srebrne pudełka
III – srebrna kula
Wymagania sprzętowe: nagłośnienie, płyty z nagraniami, pianino, oświetlenie
Tablica z listami uczniów klas pierwszych, poduszka do pieczątek


Uczniowie zajmują miejsca na ławeczkach. Uroczystość rozpoczyna piosenka pierwszoklasistów „Witaj nasza dobra szkoło”
PROWADZĄCA
Witam serdecznie Rodziców , wszystkich zgromadzonych gości  i Was Drodzy pierwszoklasiści na Waszej pierwszej szkolnej uroczystości, podczas której zostaniecie pasowani na uczniów naszej szkoły, Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Za chwilę Pani dyrektor, Krystyna Lewandowska  mianuje Was na uczniów i……

SCENA 1
Słychać  głośne dźwięki, które przerywają mowę powitalną. Migoczą światła. Spoza sceny słychać głosy. 

REJEK
Widzę jakąś planetę. Mojku, jak myślisz, co to za planeta?
MOJEK
Rejku!  Jest źle! Pył kosmiczny dostał się do silnika naszej rakiety. Rozbijemy się! Rejku! Rozbijemy się!
REJEK
A gdyby nam się udało wylądować na tej niebieskiej planecie?
MOJEK
Grozi nam katastrofa! O jakiej planecie ty gadasz?
REJEK
Sam zobacz Mojku!
MOJEK
Rejku! To naprawdę planeta. To Ziemia! Jesteśmy uratowani! Trzymaj się mocno! Lądujemy!



SCENA 2
Zza parawanu wyłaniają się postaci (kukły)

REJEK
Udało się nam Mojku. Udało się!
MOJEK ( rozgląda się)
Dziwna ta planeta. Jakaś taka mała…
REJEK
Bo my jesteśmy w jakimś pomieszczeniu chyba. Tu ściany, tam okna…
MOJEK
Rejku! Patrzą na nas dziwne stwory. Dużo ich jakoś… Mają okrągłe głowy… Sam zobacz.
REJEK
Wow!!!  Zapytaj naszego komputera… Sprawdźmy lepiej, bo…
MOJEK
Doskonały pomysł. Już sprawdzam.
REJEK
I co?
MOJEK
Ziemię zamieszkują ludzie. A te małe stworki z okrągłymi głowami  - to dzieci.

SCENA 3
 Z ram obrazu wychodzi postać księcia Bogusława X

BOGUSŁAW X
Czego tu chcecie przybysze z kosmosu? Jakim prawem zakłócacie uroczystość uczniów szkoły imienia mojego rodu?
MOJEK
Rejku!  Słyszałeś ten głos?
REJEK
Słyszałem i gorzej… widzę postać, niematerialną…. To jakiś duch.
MOJEK
Duuuuch?
Oba ufoludki wydają dźwięk strachu.
BOGUSŁAW X
Jestem książę Bogusław X. Patronuję tej szkole, która nosi imię mojego rodu.
REJEK
Jakiego rodu? Co on gada? Mojku, może lepiej zapytać dzieci?
MOJEK
Dobry pomysł. Ty pytaj dzieci, a ja sprawdzę w komputerze.
REJEK
Dzieci! Jakiego rodu nosi imię wasza szkoła?
DZIECI
Gryfitów.
MOJEK
Jest! Komputer mówi, że jest to Szkoła podstawowa nr 5 w Słupsku. Tylko ta szkoła nosi imię Gryfitów.
BOGUSŁAW X
Opuśćcie tę salę. Dzieci mają tutaj uroczystość ślubowania. Będą pasowane na uczniów, niczym na rycerzy.
REJEK
Bardzo przepraszamy. Już byśmy chcieli odlecieć, ale…
MOJEK
Ale nie możemy. Mamy awarię. Kosmiczny pył, drobiny meteorytów i inne takie tam kamyki dostały się do silników naszej rakiety. Usunięcie ich zajmie nam trochę czasu.
BOGUSŁAW X
Hm… Poproście dzieci. One pomogą wam usunąć usterki.
MOJEK
Niemożliwe! Dzieci są za małe, nie potrafią.
BOGUSŁAW X
Jak śmiesz! Uczniowie mojej szkoły wszystko potrafią.

PROWADZĄCA
Dzieci! Wygląda na to, że macie przed sobą pierwsze zadanie.  Trzeba oczyścić silnik z kosmicznych kamieni. Każda klasa pod kierunkiem nauczyciela podejdzie teraz do wyznaczonego miejsca.

Dzieci otaczają folię na której ich starsi koledzy rozsypują groch

PROWADZĄCA
Wasze zadanie polega na tym, ze trzeba wyzbierać wszystko, co znajduje się na tej folii i wrzucić do trzymanych przez nauczycieli pojemników. Wszystkie klasy do próby przystępują jednocześnie. Musicie skończyć pracę, zanim umilknie muzyka. Gotowi? Start!

Uczniowie wykonują zadanie. Książę Bogusław X przechadza się między pracującymi dziećmi i dopinguje. Muzyka milknie. Nauczyciele podnoszą do góry naczynia, na znak wykonanego zadania.
Słychać  fanfary

BOGUSŁAW X
I co niedowiarki jedne! Mówiłem przecież, że te dzieci potrafią wykonać każde zadanie!
REJEK
Silnik oczyszczony! Widziałeś Mojku? Nie do wiary. Takie małe dzieci… Nie do wiary. Możemy wracać.
MOJEK
Nie możemy! W rakiecie są jeszcze grające meteory. Z nimi tak łatwo nie będzie!
BOGUSŁAW X
A niby dlaczego? Dzieciaki poradziły sobie z drobinami kamieni, to nie poradzą sobie z jakimiś tam kawałkami meteorów?
MOJEK
To nie są jakieś tam zwyczajne meteory. To grające meteory.

PROWADZĄCA
Kosmici nie mogą odlecieć. Musicie pomóc im wyjąć z maszyny grające meteory. Każda klasa ma do opróżnienia jeden pojemnik maszyny. Kolejno biegniecie do srebrnej skrzyneczki. Każdy chwyta pierwszy z brzegu grający przedmiot.  Przedmiot powinien grzechotać.  Następnie wraca cały czas  potrząsając  nim. Kiedy włoży go do skrzyneczki , wówczas wyrusza następny uczestnik. Wszystko musicie wykonać w odpowiednim czasie, który wyznaczać wam będzie muzyka. Pamiętajcie o grzechotaniu. W przeciwnym razie meteor może wybuchnąć. Jeśli wam się uda wykonać to zadanie, będziecie mieli instrumenty do klasowego muzykowania.
Gotowi? Start!

Po wykonaniu zadania – fanfary.

BOGUSŁAW X
Barawo! Brawo! To moje dzieciaki! Nie ma takich w całym wszechświecie!
REJEK
Jestem pod wrażeniem. Mojku, teraz pewnie możemy wracać?
MOJEK
Niestety nie! Nie mamy energii. Kula energetyczna jest pusta. Rozładowała się.
BOGUSŁAW X
Jaka znowu energia! ?Co wy wymyślacie!
MOJEK
Nic na to nie poradzę. Przykro mi.
BOGUSŁAW X
Dajcie tę kulę! ( podchodzi do parawanu i bierze do rąk srebrną kulę) Naładujemy ją pozytywną energią przyjaźni.

PROWADZĄCA
Utwórzcie wielki krąg. Książę poda Wam motek nici przyjaźni. Podawajcie go sobie wzajemnie, aż nić się rozwinie. Następnie chwyćcie jedną ręką za nić. Wówczas książę wprawi w ruch energetyczną kulę, musicie ją podawać jeden drugiemu, nie puszczając nici przyjaźni. Czynność tę trzeba wykonywać szybko, bowiem czas do wykonania zadania wyznacza muzyka. Kiedy muzyka umilknie, a kula nie dotrze do Księcia, a on nie dostarczy jej do statku, cały wysiłek pójdzie na marne. 
Gotowi?
Start!
REJEK
Mamy energię. Możemy wracać!
MOJEK
Dziękujemy wam dzieci. Opowiemy o was i waszej szkole w całej Galaktyce.
BOGUSŁAW X
Zmykajcie już, bo dzieci czekają na ważną uroczystość. A i ja chcę powrócić na swoje miejsce.
PROWADZĄCA
Dzieci pożegnajcie naszych kosmicznych gości piosenką.

Uczniowie śpiewają piosenkę „ Marsz pierwszoklasistów”. Kosmici odlatują. Książę Bogusław wraca do ram obrazu.


II CZĘŚĆ OFICJALNA

PROWADZĄCA
Całość powstań!
·        POCZET SZTANDAROWY SZTANDAR SZKOŁY WPROWADZIĆ
·        DO HYMNU PAŃSTWOWEGO
·        PO HYMNIE
·        POCZET SZTANDAROWY DO ŚLUBOWANIA WYSTĄP
·        UCZNIOWIE KLAS PIEWRSZYCH DO ŚLUBOWANIA WYSTĄP
·        DO ŚLUBOWANIA
„Ślubuję uroczyście na honor ucznia:
- być koleżeńskim i pomocnym w potrzebie
ŚLUBUJEMY
- nie zapominać o czarodziejskich słowach: proszę, dziękuję, przepraszam
ŚLUBUJEMY
- sumiennie wykonywać zadania domowe
ŚLUBUJEMY
- troszczyć się o swoją klasę i szkołę
ŚLUBUJEMY
- mieć zawsze uśmiech na twarzy
ŚLUBUJEMY

·     PO ŚLUBOWANIU ( delegacje uczniów wracają na miejsca)
·     Drodzy Rodzice!
Dzieci u Was wsparcia szukają ,
bowiem bardzo was kochają.
stójcie przy nich silnym murem
i słowa przysięgi też powtórzcie chórem.












Teraz prosimy o złożenie przysięgi Rodziców. Po każdej kwestii mówicie „Ślubujemy”
·        Będę zawsze pamiętać, że dziecko jest moim największym darem
ŚLUBUJEMY
·        Będę słuchać uważnie o czym mówi
ŚLUBUJEMY
·        Będę pamiętać, że dziecko może popełniać błędy i na nich się uczyć
ŚLUBUJEMY
·        Będę doceniać w dziecku to, co najlepsze i kochać je bezwarunkowo
ŚLUBUJEMY
·        Będę przytulać je często i  znajdę dla niego zawsze czas
ŚLUBUJEMY
·        Będę cieszyć się jego dzieciństwem, pamiętając, że trwa ono bardzo krótko
       ŚLUBUJEMY
·        PO ŚLUBOWANIU
·        POCZET SZTANDAROWY PO ŚLUBOWANIU WSTĄP
·        TERAZ PANI DYREKTOR DOKONA AKTU PASOWANIA WAS NA UCZNIÓW
·         ( pasowanie poszczególnych uczniów, pozostawienie odcisków palca na pamiątkowej karcie Kroniki)
·        WSZYSTKIE KLASY DOSTĄPIŁY ZASZCZYTU PASOWANIA NA UCZNIA KLASY I. GRATULUJĘ WAM.
·        PROSZĘ WSZYSTKICH O POWSTANIE
·        DO HYMNU SZKOŁY
·        POCZET SZTANDAROWY, SZTANDAR SZKOŁY WYPROWADZIĆ
·        PROSZĘ ZAJĄĆ MIEJSCA
·        Poproszę przedstawiciela Rady Rodziców ( jeśli przyjdzie) o zabranie głosu.
·        A teraz Wasi starsi koledzy z klas drugich wręczą Wam słodkie rożki obfitości.
·        I tak nasza uroczystość dobiegła końca. Wasi rodzice przygotowali dla Was słodki poczęstunek. Pójdziecie teraz jeden za drugim za Waszą wychowawczynią, która zaprowadzi Was do stolika ze słodkościami Waszej klasy.

Żegnam Was wszystkich serdecznie i życzę dużo uśmiechu i samych sukcesów w szkole.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz